Friss : Futamelőzetes - Német Nagydíj |
Futamelőzetes - Német Nagydíj
2009.07.09. 10:44
Miután Sebastian Vettel Silverstone-ban megszakította Jenson Button győzelmi sorozatát, a vb éllovasa szintén ellenfele hazai pályáján vehet revánsot az idény felét jelentő Német Nagydíjon. Hogy sikerül-e neki, az az Eifel-hegység szeszélyes időjárásán múlhat.
A vasárnapi Német Nagydíj 31. körében kezdetét veszi a 17 versenyből álló 2009-es idény második félideje. Addigra minden bizonnyal az is eldől majd, hogy ez fordulatosabb lesz-e az elsőnél, avagy folytatódik a Brawn GP lehengerlő dominanciája, és a Red Bull silverstone-i remeklése éppúgy egyszeri fellángolás marad, mint a sanghaji kettős győzelmük.
Sebastian Vettel ott küldte padlóra a nyolc idei futamból hatot megnyerő Jenson Buttont, ahol az a legjobban fájt neki: Silverstone-ban. Most azonban neki kell hazai közönség előtt bizonyítania, hogy versenyről versenyre képes megszorongatni a bajnokság éllovasát. Mivel a Nürburgring papíron a Brawn GP-nek fekszik jobban, ez nehéz feladatnak ígérkezik.
Akár sikerrel jár, akár nem, a 22 éves Vettel máris maga mögött érezheti honfitársai támogatását. A németek Michael Schumacher után ismét olyan pilótának szurkolhatnak otthon, akinek reális esélye van a bajnoki cím elhódítására, veszik is a jegyeket a hétvégi futamra. A Németországot keményen sújtó recesszió ellenére eddig ugyanolyan jól állnak az eladások, mint a két évvel ezelőtti futamra, amelyet 125 ezren tekintettek meg. "Sebastian Vettel égi ajándék számunkra" - ismerte el a minap Walter Kafitz, a pálya igazgatója.
Maga Vettel sem tagadja, hogy ösztönzőleg hat rá a hazai környezet. "Az ember mindig 100 százalékot ad ki magából, de otthon még motiváltabb" - árulta el. - "Rengeteget gokartoztam Kerpenben, nem messze a Nürburgringtől, így egy csomó barátom van errefelé. A verseny 90 perce alatt nem gondolkozok rajta, melyik országban vagyok, mivel a vezetésre koncentrálok. De előtte és utána különleges érzés, mert mégiscsak a legjobb otthon."
Vettel amúgy először vezethet majd forma-1-es autót a Nürburgringen a hétvégén, hiszen amikor az F-1 legutóbb itt járt, még a BMW tesztpilótája volt. Más kérdés, hogy Scott Speed épp a 2007-es Európa Nagydíj után kapott egy maflást a Toro Rosso csapatfőnökétől, Franz Tosttól, ami végül megnyitotta az utat Vettel előtt.
A Német Nagydíjat 1985 óta először rendezik meg a Nürburgringen, és csak másodszor a jelenlegi, modern vonalvezetésen. Ez persze nem azt jelenti, hogy a mezőny ne ismerné jól: 1984 és 2007 között 12 Európa és 2 Luxemburgi Nagydíjat tartottak itt. A Német GP otthona az utóbbi évtizedekben a Hockenheimring volt, amely most elvileg a páros években házigazda, de anyagi okok miatt visszalépett a 2010-es rendezéstől. Bernie Ecclestone a hétvégén tárgyal a futam megmentéséről - már ha a németek szóba állnak vele múlt heti hitlerezése után.
A Zöld Pokol tornácán
Bizonyos szemszögből mégis hazatér az idén a Német Grand Prix, hiszen a mostani pálya elődje, a legendás Nordschleife 22-szer látta vendégül a világ legjobbjait az F-1 hőskorában. A 22 kilométeren 178 gyors kanyart felvonultató Zöld Pokol a sporttörténelem legfélelmetesebb pályája volt, melynek a jelenlegi aszfaltcsík inkább a halovány árnyéka, mint méltó utódja.

Míg a Nordschleife a sebesség szinonimája volt, a mostani, 5148 méteres Nürburgring az ötödik legalacsonyabb átlagsebességű pálya a naptárban. Bár a domborzat változatos, és akad néhány tempós ív, a kanyarok többsége vontatott, így a pálya nem a legnépszerűbb a pilóták között - különösen 2002 óta, amikor megépült az ultralassú Mercedes Arena.
"Az 1-es és a 4-es kanyar közötti szakasz nem a legizgalmasabb a versenyzők számára, és mivel sok időt töltünk el itt, a legapróbb hiba is súlyos következményekkel járhat, főleg az időmérőn" - magyarázta Fernando Alonso, a 2007-es győztes. - "Precíznek kell lennünk a féktávokon, és végig uralmunk alatt kell tartanunk az autót, mivel a legkisebb alul- vagy túlkormányzottság, elvétett kanyarcsúcspont is kihoz a lendületből a következő kanyarokra."
Vegyesek az érzései a Nürburgringgel kapcsolatban Robert Kubicának is. "El kell ismernem, hogy a pálya nem tartozik a kedvenceim közé, de aláírom, hogy változatosak a kanyarjai, és előzési lehetőségeket is kínál. A legjobbat az első kanyarban, ahol több alternatív ívet lehet választani" - mutatott rá a lengyel. A hajtűt különösen az teszi trükkössé, hogy lejtőn húzódik a féktávja. A másik előzési pont a hátsó egyenest lezáró NGK sikán, de itt csak azoknak az autóknak teremhet babér, amelyekkel agresszíven meg lehet támadni a kerékvetőket.
Mindazonáltal akadnak versenyzők, akik kifejezetten kedvelik a pályát. "A Nürburgring remek aszfaltcsík" - fogalmazott Heikki Kovalainen. - "Mindenféle kanyar megtalálható rajta: vannak technikás szakaszok, ahol jó ritmust kell felvenni, és gyorsabb ívek, ahol tökéletes beállításokra van szükség. Az emelkedőn húzódó s-kanyart fantasztikus érzés F-1-es autóban bevenni."
A finn a Schumacherről elnevezett kombinációra utalt, amelyet eddig padlógázzal lehetett teljesíteni. A felkészülés gyanánt egy Toyota Aurisszal a Nordschleifén száguldozó Timo Glock azonban kétségbe vonta, hogy ez az idei, megkurtított aero-csomaggal is lehetséges lesz.

Az égiek kezében
Az Eifel-hegységben fekvő pálya mérnöki szemmel sem a kihívások netovábbja, a legnagyobb nehézséget gyakran a változékony klíma jelenti rajta. Az aszfalt hőmérséklete 15 és 40 fok között lényegében bárhogy alakulhat.
"A Nürburgring semmilyen különleges kihívást nem támaszt a forma-1-es autókkal szemben" - mondta a Toyota mérnöki gárdáját irányító Pascal Vasselon. - "Átlagos aero-hatékonyságot kíván, átlagosan koptatja a gumikat, és sem a fékeket, sem a felfüggesztést, sem a motort nem teszi ki jelentős terhelésnek. Leginkább az időjárás, illetve a gumik felmelegítése miatt aggódunk, mivel a pálya a pálya hegyekben fekszik, így nem ritka a hűvös idő és az eső sem."
Hirohide Hamashima, a Bridgestone sportigazgatója megerősítette: "Az évnek ebben a szakaszában elvileg forróságra számíthatnánk, de már nyáron is tapasztaltunk itt hűvös időjárást. Ha pedig a Bridgestone nürburgringi tapasztalatait nézzük, áprilisban is láttunk már havat egy DTM-hétvégén, szóval nem tudhatjuk, mit várhatunk."
A japán gumigyár végül a szuperlágy és a közepes keverékekre voksolt, amelyekkel nagyon nem lehet mellélőni. Ha hideg lesz, könnyeben bemelegszenek majd, mint a lágy-kemény páros, ha pedig meleg, az sem baj, mivel a gyors kanyarok hiánya miatt csekély oldalterhelés éri az abroncsokat.
A jó kanyarsebesség és a féktávokon való stabilitás érdekében a csapatok magas leszorító erőt alkalmaznak - a Brawnnál például 80 százalékos szárnyállást jelöltek meg. Így azonban eléggé alacsony, körülbelül 303 km/h-s végsebességet érnek el az autók az egyenesekben.

Az istállóknak a motorok miatt sem kell aggódniuk. A padlógázas szakaszok aránya a Renault szerint 64 százalék, ami az átlagnak felel meg, a Brawn pedig csak 55 százalékot közölt. Ráadásul az erőforrások teljesítményét eleve csökkenti 5 százalékkal, hogy 750 méterrel a tengerszint fölött, ahol a Nürburgring fekszik, mindössze 647 mbar az átlagos légnyomás.
A Nürburgring nem kedvez a standard két tankolástól eltérő stratégiáknak: a boxkiállással járó 20.6 másodperces időveszteség közepes, a 0.5 kg/km körüli fogyasztás pedig lényegében megegyezik az éves átlaggal. A KERS viszont jól jön majd, hiszen sokszor kell lassú kanyarból kigyorsítani, és akad néhány meredek kaptató is.
Csapatról csapatra
Mivel a pályahőmérséklet döntő tényezőnek tűnik a Brawn GP és a Red Bull párharcában, a szeszélyes időjárás változatos és kiszámíthatatlan hétvégét ígér. Növeli a bizonytalanságot, hogy a csapatoknak három hetük volt fejleszteni, így majd minden gárda új alkatrészek tömkelegét próbálja majd ki pénteken. Márpedig az idén láttuk, hogy egy-egy jól sikerült újítás a mezőny szorossága miatt jelentősen átrendezheti az erőviszonyokat.
A Brawn GP felemás kilátásokkal készülhet a hétvégére. A vonalvezetés elvileg nekik kedvez, hiszen a BGP 001 a féktávokon erős, azokból pedig sok van a Nürburgringen. Ugyanakkor a meteorológusok csak 15-19 fokos hőmérsékletet, valamint esőt, záporokat várnak péntekre és szombatra - Silverstone és Sanghaj bizonyította, hogy ez nem Button és Rubens Barrichello malmára hajtja a vizet. Az előrejelzések szerint vasárnap is csak 22 fokig kúszik majd fel a hőmérő higanyszála, miközben a Brawn a meleg aszfaltot kedveli.
Mindez a Red Bullnak jó hír, mint ahogy az is, hogy az RB5 immár nemcsak a gyors kanyarokban tündököl. Christian Horner csapatfőnök a Brit GP után ki is hangsúlyozta: "Az autónknak nagyon feküdt Silverstone, de sokat elárul a harmadik szektor, ami lassú kanyarokból áll. A Brawn hagyományosan ezekben gyors, ám ezúttal a mi versenyzőink voltak bennük erősek." A silverstone-i időmérőn valóban Mark Webber volt a legsebesebb a harmadik szektorban, és Vettelt is csak Jarno Trulli előzte meg.

Az olasz most is optimista lehet. Bár a brit futamon csak két pontot szerzett, a Nürburgringhez jobban hasonlító Isztambulban a 4. helyen ért célba a Toyotával, amely kölni gyára révén hazai versenyére készül. Trulli tíz éve épp a Nürburgringen állhatott először dobogóra.
A Toyotát üldöző Ferrari formáját azért nehéz megjósolni, mivel saját bevallásuk szerint maguk sem tudják, hogy az adott pályaviszonyok mellett mitől gyors vagy éppen lassú az F60. A pályán legendásan peches Kimi Räikkönen szerint mindenesetre a Nürburgring jobban fekszik a Ferrarinak, mint Silverstone.
A Ferrarival ellentétben a következetességével hívja fel magára a figyelmet a Williams, pontosabban Nico Rosberg. Az FW31 szinte minden pályatípuson ütőképes, így hovatovább az okozna meglepetést, ha a német nem szállítaná a Monaco óta megszokott 5-6. helyet.
A McLaren Bahrein óta csak álmodozhat a pontszerzésről, bár a Mercedes hazai pályáján egy árnyalatnyival versenyképesebbek lehetnek, mint Silverstone-ban. Nem sok jót ígér azonban, hogy Lewis Hamilton elismerte: ők nem hoznak átfogó fejlesztéseket a hétvégére.
A Renault eredményei szigorúan monoton romlanak: Fernando Alonso az utóbbi négy versenyen rendre az 5., a 7., a 10. és a 14. helyen végzett. A zuhanásnak a gárda a Brit Nagydíjon debütáló első szárny továbbfejlesztésével, új hátsó kerékfedőkkel és motorburkolattal próbál megálljt parancsolni.
A BMW szerény reményekkel készülhet hazai futamára, hiszen Nick Heidfeld és Robert Kubica jobb napjaikon is alig tudnak pontot szerezni - Barcelonában és Isztambulban egy-egy 7. helyet könyvelhettek el. Mostanra viszont megépítették dupla diffúzoruk második verzióját.
A Toro Rosso még az elsővel sincs kész, így a Force India fejlődésének köszönhetően mára sereghajtóvá csúszott vissza. Giancarlo Fisichella a monacói 9. hely után a Silverstone-ban bevetett új aero-csomaggal önerőből végzett a 10. helyen, így Vijay Mallya már közelinek érzi a pontszerzést. Viszont egy időre ellőtték a puskaporukat, a hétvégén nem vetnek be jelentősebb újítást.

Forrás:a5.hu
|