F1: Sisakmustra
f1-live.hu 2010.08.20. 13:22
Miután a rajtszámok nem nagyon láthatók az autókon, szinte minden rajongó a sisakja alapján azonosítja kedvencét.
A sisak a versenyző talán leglényegesebb védelmi eleme is egyben, és minden pilóta nagy becsben tartja azt.
Ki nem emlékezne a tavalyi Hungaroringen történt Massa balesetére? Utólagos elemzések kimutatták, hogy a sisakot az ütközés pillanatában nem kevesebb, mint 2,1 tonna becsapódásának megfelelő erőhatás érte. A pilóta ennek ellenére életben maradt.
A kezdeti időkben a sisakok standard méretűek voltak. A pilóta kiválaszthatta a neki legjobban megfelelőt, csakúgy, mint manapság a motoros boltok bármelyikében teszi azt a vásárló. Az idők változnak, ma már a pilóták egyedi, kizárólag nekik készített sisakokban tetszelegnek.
A sisakkészítés első fázisa, hogy a pilóta fejéről életnagyságú modell készül - ennek megfelelően készítik el a versenyző saját paramétereinek a sisakot.
A sisak alapanyagait természetesen minden cég bizalmasan kezeli. Annyit azonban lehet tudni, hogy aramide anyagokat, polietilént gyantát és magnézium elemeket is tartalmaznak.
A sisakok átlagos súlya 1,25 kg. Ez nagyon könnyű, de ennek ellenére szinte áthatolhatatlan védelem. Ezzel a minimális súllyal kíméli a pilóta nyakizmait. A többi esetben 4 5 G erőhatás már így is elég kemény feladatot jelent a versenyzőknek.
A sisakrostély 3 mm vékony. Ez a sisakok leggyengébb eleme. Ha Massa baleseténél a sisakrostélyba csapódik a rugó, az eset gyakorlatilag túlélhetetlen.
A rostély anyaga tűzálló és különböző fény hatásra sötétül, ill világosodik. Ennek a megoldásnak különösen a monacói versenyhétvégén veszik hasznát a versenyzők.
De változóan felhős-napos időben is nagy segítség.
A rostélyfóliák egész sorával egészítik ki, ami, ha elszennyeződik, a pilóta csak letépi azt, és egy darabig újra a remek kilátást élvezheti.
A sisak tűzálló és a komfortérzet növelése érdekében némileg hangszigetelt is. Helyet kap benne továbbá a rádiókommunikációs eszközök mikrofonja, a fülhallgatóval csatlakozik hozzá az itató berendezés csöve is.
Az FIA minden egyes sisakot szigorú tesztekkel ellenőriz, és miután a tesztek mindegyikén átment, csak ezután kap használatbavételi engedélyt a pilóta a sisakja használatára.
A tesztek sokrétűek, és nem kímélik a fejfedőt. A kavicsfelverődést úgy szimulálják, hogy 500 km/h sebességgel ütköztetnek különböző formájú anyagokat a sisaknak, az okozott sérülés nem lehet mélyebb a sisak felszínén 2,5mm-nél!
Az áthatolásos teszt abból áll, hogy egy 3 kg súlyú - lényegében kihegyezett tüskét ejtenek a sisakra 3 méter magasból.
A tesz után a sisakon külsérelmi nyom nem maradhat. A tűzállóságot is próbának vetik alá - egy 800°C-os lángnyelvbe helyezik a sisakot 45 másodpercre, miközben a sisak belső hőmérséklete nem haladhatja meg a 70°C-ot.
A sisakok festéséről általában a sisakgyártó cég gondoskodik. A pilóta a saját stílusának, vagy csapatának megfelelő díszítést kérhet. Ezen a téren nagyon kreatívak a versenyzők és érdekes, humoros sisakfestésekkel lepnek meg bennünket.
|